ביטול צוואה הדדית לאחר מות אחד מבני הזוג: כך תגנו על זכויות הילדים

משרדנו מתמחה במגוון תחומים ומעניק ללקוחותינו ליווי מלא כדי להגן על הזכויות, על הנכסים ועל הכסף שלהם

ביטול צוואה הדדית לאחר מות

תוכן עניינים

צוואה הדדית נתפסת בעיני רבים כפיתרון קסם שנועד להבטיח את זכותם של הילדים בירושה של בני הזוג. עם זאת, כשבוחנים את הנושא יותר לעומק, מבינים שאין הדבר כך.

ביטול צוואה הדדית לאחר מות אחד מבני הזוג אינו דבר שבשגרה, אך בכל זאת ישנם כמה דברים שהאלמן או האלמנה יכולים לעשות ובכך לסכן את זכותם של הילדים לירושה ולמעשה אפילו למנוע אותה מהם.

מהי צוואה הדדית?

למעשה, צוואה הדדית נכתבת על ידי בני זוג, תוך שכל אחד מהם נסמך על הצוואה של השני. מטרת הצוואה הזאת להבטיח כי האלמן או האלמנה יהיו זכאים ליהנות מהזכויות בנכסים ובממון שמותירים אחרים המנוח או המנוחה.

צוואה הדדית מגבילה את האלמן או האלמנה בכל הנוגע לירושה, כדי שהירושה תובטח לילדי המנוחים. אבל האם היא מבטיחה למנוע ביטול צוואה הדדית אחרי מות אחד מבני הזוג? והשאלה היותר גדולה היא – האם היא מבטיחה שהילדים יזכו לרשת את הנכסים והממון?

צחי קלמנוביץ', עורך דין המתמחה בדיני הגיל השלישי, צוואות וירושות, מציין כי צוואה הדדית מחייבת את בן הזוג שיורש את הנכסים – להוריש בעצמו את הנכסים לילדים לאחר לכתו. לפחות כך זה ברוב המקרים.

ביטול צוואה הדדית לאחר מות אחד מבני הזוג

יחד עם זאת, חשוב לדייק כי החוק מתייחס לירושה, אך ישנן אפשרויות אחרות שעומדות בפני האלמן או האלמנה, שמעניקים להם פתח ליהנות מהנכסים בלי להשאיר אותם לילדים. כך לדוגמא, אסור להם להוריש אותם למישהו אחר, אבל מותר להם למכור אותם!

כך למעשה, אם נניח שבת הזוג הלכה לעולמה, והאלמן שלה יורש את הדירה שהיתה בבעלותה – הוא רשאי למכור את הדירה ולהעביר את הכסף שקיבל תמורתה למאהבת חדשה. במקרה כזה, ילדי המנוחה כלל לא יזכו לראות דבר מהירושה שלהם.

כיצד ניתן להגן על זכויות הילדים?

עו"ד קלמנוביץ' מדגיש כי ישנם דרכים למנוע מצבים כאלה, על מנת להבטיח את זכויותיהם של ילדי המנוחים. כדי לעשות זאת, הוא ממליץ להוסיף הגבלות שונות במטרה למנוע מהאלמן או האלמנה "להתחכם" עם הנכסים השונים ולמנוע את הירושה של הילדים.

כך למשל, במהלך רישום הצוואה ההדדית, ניתן לקבוע כי מותר לאלמן או לאלמנה למכור את הנכס אך ורק במחיר השוק. כמו כן, ניתן לקבוע כי מותר לו למכור את הנכס אך ורק כנגד כניסה לדיור מוגן וכיוצא בזה.

ישנן עוד אפשרויות רבות ומגוונות להגן על זכויות הילדים. במידה ואתם מעוניינים בשקט נפשי ובידיעה שהילדים שלכם יזכו ליהנות מהירושה שתותירו אחריכם – מומלץ לכם לפנות לעורך דין שמתמחה בדיני הגיל השלישי, ירושות וצוואות.

ביטול צוואה הדדית לאחר מות אחד מבני הזוג עשוי להיות תהליך בירוקרטי שאינו פשוט למי שאינו מכיר את התחום הזה על בוריו. למידע נוסף ולייעוץ בענייני צוואות וירושות, אני מזמין אתכם ליצור עמי קשר.

רוצים להתייעץ? מוזמנים ליצור קשר

אולי יעניין אתכם

תפריט נגישות

×