מינוי אפוטרופוס להורה מבוגר: האם יש אפשרות אחרת?

משרדנו מתמחה במגוון תחומים ומעניק ללקוחותינו ליווי מלא כדי להגן על הזכויות, על הנכסים ועל הכסף שלהם

תוכן עניינים

במקרים רבים, בני המשפחה של הורים מזדקנים משוכנים כי יש למנות אפוטרופוס להורה מבוגר בכל מצב ובכל מקרה.

מינוי אפוטרופוס להורה קשיש נעשה ברוב המקרים כאשר ההורה מתחיל להתמודד עם מצבים רפואיים אלה. ילדיו, שרוצים את הטוב ביותר עבורו – וחוששים מהאפשרות שההורה יפול קורבן לעוקץ קשישים – פונים ישר להליך המוכר הזה כדי למנוע מראש מצבים כאלה.

חשוב לדעת שהליך כזה אינו תמיד ההליך העדיף. הסיבה לכך ברורה: ברגע שמונה אפוטרופוס על אדם כלשהו, הרי שאותו אדם מאבד הלכה למעשה את העצמאות שלו.

הוא כבר לא יכול לקבל החלטות שקשורות לנכסים שצבר במהלך חייו, הוא לא יכול לקבל החלטות שקשורות לכספים השייכים לו ובמקרים מסוימים הוא אף אינו יכול לקבל החלטות שנוגעות למצבו הבריאותי האישי שלו.

מינוי תומך החלטות במקום אפוטרופוס להורה מבוגר

מדינת ישראל מאפשרת לבני המשפחה ולקרוביהם של קשישים לפעול בהליך אחר, שמצד אחד מגן על הקשיש, על נכסיו, ממונו ועל בריאותו, ומצד שני לא גוזל ממנו את העצמאות שלו לנהל את חייו.

להליך הזה קוראים "תומך בקבלת החלטות", והוא נועד למקרים שבהם ההורים הקשישים מתמודדים עם מחלות זיקנה, אך לא ברמה שמונעת מהם לקבל החלטות מושכלות.

לצורך העניין, גם אם הורה מבוגר מתמודד עם אובדן זיכרון מסוים, ייתכן שהוא מתמודד עם דמנציה קלה שאינה פוגעת בו לחלוטין.

במקרה שבו אדם מתמודד עם מחלות זיקנה ברמה קלה יחסית, לא תמיד יהיה צורך למנות אפוטרופוס להורה מבוגר. במקום ליטול ממנו את העצמאות המלאה שלו, עדיף להשתמש בכלי המשפטי הנוסף שהמדינה מעניקה לנו על מנת להעניק לו סיוע וגיבוי בתחום קבלת ההחלטות החשובות והמשמעותיות.

תומך בקבלת החלטות הוא אדם שמתמנה במסגרת הליך מוגדר ומסודר. המינוי נועד כדי שיוכל לסייע להורה שמתמודד עם מצבים רפואיים כאלה בניהול העניינים הכספיים שלו, בקבלת החלטות חשובות ועל מנת לוודא שההורה המבוגר לא נתפס בציפורניהם של נוכלים שרק מחפשים קשישים שמתקשים לפרש את המציאות כמו שהיא ולגנוב מהם נכסים וכספים רבים.

איך ממנים תומך בקבלת החלטות?

ברוב המקרים, מי שיתמנה לתפקיד הוא אחד מבניו או בנותיו של הקשיש. במסגרת המינוי, הוא מהווה הלכה למעשה חלופה למינוי אפוטרופוס להורה מבוגר.

המינוי הזה יכול להתבצע, כאמור, במקרים שבהם ההורה לא איבד את צלילותו לחלוטין, אלא מתמודד עם רמה קלה יחסית של מחלות זיקנה.

כדי לקבל מינוי של תומך בקבלת החלטות, יש לפנות לבית המשפט לענייני משפחה בתחום מגוריו של ההורה עבורו מעוניינים למנות תומך החלטות.

במסגרת הבקשה, יש לפרט מדוע מוגשת הבקשה והן הסיבות לכך. בנוסף, יש לציין במפורש את הסמכויות המבוקשות במסגרת המינוי.

בניגוד להליך של מינוי אפוטרופוס להורה מבוגר, במסגרת מינוי תומך החלטות הוא לא מאבד את העצמאות שלו לחלוטין והוא עדיין יכול ורשאי לקבל החלטות גם בעניינים מהותיים כגון ניהול הכספים והנכסים שלו.

לטופס הבקשה למינוי תומך החלטות יש לצרף גם תצהיר חתום על ידי עורך דין.

תומך בקבלת החלטות הוא כלי משפטי מצוין שהמדינה מעניקה לנו, כדי שנוכל לסייע להורים המזדקנים שלו בלי שיאבדו את העצמאות שלהם לחלוטין.

התמודדות עם הורה מזדקן עלולה להיות מורכבת מאוד. התמודדות עם בירוקרטיה שקשורה להורים במצב זה עשויה להכביד על כל אדם ולהקשות על התנהלות היום-יום.

לכן, אם לדעתך הגיע הזמן למנות אפוטרופוס להורה מבוגר, או למנות עבורו תומך בקבלת החלטות – אני ממליץ לך להתייעץ עם עורך דין שמתמחה בדיני אפוטרופוסות.

ליווי וסיוע של עורך דין בכל שלב משלבי ההליכים האלה יעניק לך ראש שקט וביטחון מלא שהזכויות שלך ושל ההורים נשמרות על הצד הטוב ביותר.

אני מזמין אותך ליצור עמי קשר כדי לקבל ייעוץ, ליווי וסיוע משפטי. ניתן להשאיר פרטים כאן באתר ואחזור אליך, או פשוט להתקשר לטלפון שמופיע באתר.

בנימה זו, אני מאחל לך בהצלחה בתקופה הזאת. מניסיון, אני יודע שהיא עלולה להיות מורכבת ולא פשוטה.

ההבדלים בין מינוי אפוטרופוס למינוי תומך בקבלת החלטות

מינוי אפוטרופוסמינוי תומך בקבלת החלטות
עצמאות ההורהברגע שמונה אפוטרופוס, ההורה מאבד את העצמאות שלו ואת הזכות לקבל החלטות על נכסים, כספים ואף החלטות רפואיותהעצמאות של ההורה נשמרת, אך ישנו פיקוח קל של הממונה כתומך בקבלת החלטות כדי לוודא שההורה לא נופל קורבן לנוכלים
מצב ההורהאינו מסוגל לקבל החלטות מושכלות בעקבות דמנציה, אלצהיימר ומצבים רפואיים דומיםכשיר לקבל החלטות מושכלות, גם אם מתמודד עם רמה קלה יחסית של מחלות זקנה
מי בוחר את הממונה?בית המשפט קובע בעקבות בקשה של בני המשפחה או המדינהבית המשפט מקבל את בקשת הקשיש עצמו

חשוב לדעת כי הכנה מוקדמת יכולה לסייע בשמירה על עצמאותו ועל זכויותיו של ההורה הקשיש. כך למשל, על ידי הגשה של בקשה לייפוי כוח מתמשך, כל אחד יכול לקבוע מראש מי יהיה האחראי על הונו, נכסיו והחלטות חשובות נוספות.

הגיל השלישי מזמן להורים שלנו, ולנו, תקופה של נחת ורוגע מצד אחד, אך מצד שני היא עלולה להביא עמה אתגרים לא פשוטים.

כעורך דין לגיל השלישי שמתמחה במינוי אפוטרופוס להורה מבוגר, בייפוי כח מתמשך ובמינוי של תומך בקבלת החלטות, אני מדגיש תמיד את החשיבות של הכנה מוקדמת לכל מקרה שלא יהיה.

מהן סמכויות אפוטרופוס לרכוש?

סמכויות האפוטרופוס לרכוש נוגעות לכל ענייני הרכוש של האדם או לעניינים מסוימים, אם בית המשפט קבע הוראות רק לעניינים מסוימים.

בכלל זה, על האפוטרופוס לדאוג לכל ענייניו הרכושיים והכספיים לרווחתו וטובתו של אותו אדם.

למשל, ניהול חשבונות הבנק, השקעת כספים, תשלום חשבונות, קבלת כספים מקצבאות, פנסיה וביטוחים, פיקוח על נכסים והשכרתם ועוד.

על כל עניינים אלה מפקח האפוטרופוס הכללי באמצעות דוחות שעל האפוטרופוס להגיש לו, בכל שנה. בשנה הראשונה יש להגיש דוח סל מחיה ודוח פרטה ולעיתים דוח כספי מבוקר של רו"ח. בכל שנה, לפחות פעם בשנה, יש להגיש דו"ח עדכון.

ישנן פעולות נוספות שדורשות אישור בית משפט לביצוען כמו למשל מכירת נכס או נטילת משכנתא, ויתור על ירושה ("הסתלקות"), מתן מתנות שאינן רגילות בהיקפן או במהותן, משיכת כספים מקופות לפני המועד – שכן אז לרוב ישנו קנס ו/או מס גבוה על הסכומים, ועוד.

מהן סמכויות אפוטרופוס לגוף?

קבלת החלטות בשם האדם שמונה לו אפוטרופוס לכל ענייני הבריאות, שכן לפי חוק, לפני כל הליך או בדיקה רפואית על האדם לתת הסכמה מדעת לטיפול.

תפקיד האפוטרופוס הוא לתת בשם האדם את אותה הסכמה, או לחלופין סירוב לביצוע הליך או בדיקה רפואית, ובכלל זה לפעול ולבצע פעולות או הליכים רפואיים הדורשים את הסכמת המטופל. כמו כן, על האפוטרופוס להתייעץ, לנהל, להסכים או לסרב לטיפולים רפואיים שונים, ולבקש מידע רפואי מכל רופא או מוסד רפואי רלוונטי.

מה לא ניתן לעשות כמיופה כוח לגוף?

אפוטרופוס לאדם שגם אינו צלול וגם שהוגדר על ידי רופא שמוסמך לכך כ-"נוטה למות", לא יכול לתת הוראות לזירוז או סיומם של החיים, וכל חיבור שנעשה לגוף האדם, הזנה מלאכותית, הנשמה וכו', אסור לנתק.

כדי למנוע חיבור מלכתחילה או כדי למנוע סוגים שונים של החייאה יש להכין בעודנו צלולים ייפוי כוח או הנחיות מקדימות של משרד הבריאות הנוגעות למתן הוראות לסוף החיים לפי חוק חולה הנוטה למות.

שאלות נפוצות:

האם אפוטרופוס מקבל שכר?

בקצרה – כן. אפוטרופוס רשאי לקבל שכר – בין אם הוא בן משפחה או שאינו קרוב משפחה. אפוטרופוס המבקש לקבל שכר חייב להגיש בקשה מתאימה לבית המשפט.
האפוטרופוס הכללי הוא המשיב בבקשה והוא בוחן האם האפוטרופוס עושה את עבודתו כהלכה ומה היקף העבודה שנדרשה ממנו. בלא אישור מהאפוטרופוס הכללי כאמור – בית המשפט אינו פוסק שכר.
את הבקשה יש להגיש רק 6 חודשים מיום המינוי או 12 חודשים לאחר בקשת השכר האחרונה.

מהי עלות מינוי אפוטרופוס?

יש להפריד בין אגרות בית המשפט לשכר טרחת עו"ד.
אגרת בית המשפט למינוי אפוטרופוס, נכון לחודש ינואר 2023 היא 516 ₪.
שכר טרחת עורך הדין אינו קבוע ותלוי במורכבות ההליך ובתמחור הפרטני של כל עו"ד.

האם כדאי להיות אפוטרופוס?

בעיני לא מדובר בכדאיות אלא בחובה, כאשר בן משפחה נמצא במצב בו הוא זקוק לנו יותר מכל. מבחינה מעשית אדם צריך לתת את הסכמתו כדי לשמש כאפוטרופוס, ואם הוא אינו מעוניין בכך בית המשפט יכול למנות גוף חיצוני מטעם המדינה.
מבחינה מעשית האפוטרופוס הוא בעל הסמכות היחידי לקבל החלטות בשם האדם שמונה לו אפוטרופוס והוא יוכל לעשות שינויים בכספים, ברכוש ובמקום המגורים של האדם הלא צלול. חלק מהפעולות יידרשו אישור בית משפט אולם חלק מהפעולות הוא יוכל לבצע לבדו.

רוצים להתייעץ? מוזמנים ליצור קשר

אולי יעניין אתכם

תפריט נגישות

×