מהו מינוי אפוטרופוס בבית משפט ומה ההבדל בינו לבין ייפוי כוח מתמשך?

משרדנו מתמחה במגוון תחומים ומעניק ללקוחותינו ליווי מלא כדי להגן על הזכויות, על הנכסים ועל הכסף שלהם

מינוי אפוטרופוס בבית משפט

תוכן עניינים

כאשר אדם מאבד את צלילותו, מוכרחים למנות לו "אפוטרופוס" – אדם שידאג לו, יקבל עבורו החלטות ויפעל בשמו, הרי אדם שאינו צלול אינו יכול עוד לקבל החלטות.

ישנן כמה דרכים למנות אפוטרופוס. אחת מהן היא מינוי אפוטרופוס בבית משפט, והשנייה היא על ידי שימוש בייפוי כוח מתמשך.

ההבדל בין מינוי אפוטרופוס בבית משפט לבין ייפוי כוח מתמשך

אחד ההבדלים הבולטים בין שני סוגי המינויים הוא השלב שבו הם נעשים. מינוי אפוטרופוס בבית משפט ייעשה אך ורק לאחר אובדן הצלילות.

לעומת זאת, מינוי באמצעות ייפוי כוח מתמשך ייעשה אך ורק כאשר האדם הממנה צלול. אם קיים ספק בצלילותו של הממנה או בכשירות שלו לקבל החלטות, יש לצרף לייפוי הכוח המתמשך חוות דעת של רופא מומחה או פסיכיאטר.

יתרונות במינוי אפוטרופוס באמצעות ייפוי כוח מתמשך

כשמשווים בין הליך של מינוי אפוטרופוס בבית משפט לעומת מינוי באמצעות ייפוי כוח מתמשך, ניתן למנות יתרונות רבים לשימוש בייפוי כוח.

הנה כמה מהיתרונות הבולטים והחשובים ביותר:

  1. בניגוד למינוי אפוטרופוס בבית משפט, בעת שימוש בייפוי כוח מתמשך, יכול הממנה לבחור מי יתמנה כאפוטרופוס. המינוי יכול להיעשות לאדם אחד או יותר. במידה שהתמנו שניים ומעלה ניתן למנות משותפים, חלופיים או בהפרדה כשלכל אחד ממיופה הכוח סמכויות נפרדות. במינוי אפוטרופוס בבית משפט אין חופש פעולה כזה, ומגישי הבקשה הם אלה שבוחרים את מיופה הכוח בכפוף לאישור בית המשפט.
  2. בייפוי כוח מתמשך ניתן לתת הנחיות מקדימות כיצד לנהוג בעניינים הנוגעים לרכוש, בעניינים אישיים ובעניינים רפואיים.
  3. מינוי אפוטרופוס באמצעות ייפוי כוח מתמשך מצמצם את הבירוקרטיה המתישה ומעניק לאפוטרופוס פטור מדוחות!
  4. בעוד מינוי באמצעות בית משפט מחייב הגשת דוחות מפורטים בכל שנה על ההוצאות וההכנסות, אין חובה כזו בייפוי הכוח המתמשך.
  5. אפשרות להעניק למיופה הכוח הוראות וחופש פעולה בניהול חשבונות הבנק, הכספים והרכוש. אין מדובר רק בהטבה לבני המשפחה ומיופה הכוח, אלא בעובדה חשובה שמקלה על הטיפול בממנה, בכך שמיופה הכוח יכול על-פי הרשאת הממנה למשוך כל סכום שיידרש לטיפול בממנה, מבלי להידרש לאישור בית המשפט. 
  6. עלויות – בטווח הארוך, מינוי אפוטרופוס בבית המשפט הינו יקר באופן משמעותי. בעוד ייפוי הכוח המתמשך פטור מאגרה, מינוי בבית משפט חייב באגרה בגובה של מאות שקלים, וכל בקשה נוספת כרוכה אף היא באגרה נוספת (מופחתת), וזאת מבלי להידרש להוצאות הדוחות, הבקשות ושכר טרחת עו"ד לעריכת הבקשות השונות, לרו"ח לעריכת דוחות כספיים אחת לשנה ועוד.
  7. עריכת ייפוי הכוח המתמשך נותן ודאות למשפחה והוראות מדויקות כיצד לנהוג בממנה וברכושו, כך שניתן להימנע מסכסוכים משפטיים בין צאצאי הממנה המבקשים כל אחד לשלוט ברכושו של הממנה שעתיד כביכול להיות גם ירושתם.

למידע נוסף על ייפוי כוח מתמשך ועל היתרונות הבולטים שלו, לסיוע בהליכים השונים ולליווי משפטי בכל שלב בתהליך, אנא פנו לצחי קלמנוביץ' – משרד עורכי-דין.

רוצים להתייעץ? מוזמנים ליצור קשר

אולי יעניין אתכם

תפריט נגישות

×