ייפוי כוח מתמשך – מי מפקח על זה?

משרדנו מתמחה במגוון תחומים ומעניק ללקוחותינו ליווי מלא כדי להגן על הזכויות, על הנכסים ועל הכסף שלהם

תוכן עניינים

אחד היתרונות המשמעותיים בהכנת ייפוי כוח מתמשך על פני מינוי אפוטרופוס בבית המשפט, הוא העובדה שאין את הפיקוח ההדוק של מדינת ישראל על מיופה הכוח.

אבל יתרון זה מעלה גם חששות. ואם אני דווקא כן רוצה שיפקחו על מיופה הכוח?

במקרה כזה התשובה היא פשוטה. קיימים מנגנוני פיקוח רבים שהם בגדר רשות, ואם הממנה רוצה בכך הוא יכול להפוך אותם, אחד מהם או אפילו כולם, למנגנוני פיקוח חובה.

במאמר זה נמנה את אמצעי הפיקוח העיקריים בייפוי הכוח המתמשך.

מנגנוני הפיקוח בייפוי הכוח המתמשך 

מדינת ישראל כמפקחת

  1. כמו במינוי בבית משפט, ניתן לקבוע שהאפוטרופוס הכללי של מדינת ישראל יפקח על מיופה הכוח, ויבקש מהם להגיש לו דוחות מפורטים על כל הפעילות שלנו ושלהם, כלכלית, רפואית, משפטית וכל עניין אחר.
  2. מינוי משקיפים – "מיודעים" – שיפקחו על קיום וביצוע הוראות ייפוי הכוח המתמשך ניתן למנות אנשי אמון כמו משפחה, חברים ומכרים שיקבלו דיווח ממיופה הכוח.
    ניתן לקבוע שהם ידווחו בכל עניין או בעניין פרטני, וניתן לקבוע גם את המועדים שידווחו למשל אחת לשבוע, לחודש או לשנה.
    כך למשל, ניתן להורות כי אחת ל-60 יום מיופה הכוח יעביר בדוא"ל למשקיף המיודע, דפי פירוט של חשבון הבנק וכרטיסי האשראי מהחודשיים האחרונים.
    משקיף-מיודע יכול גם לפנות בעצמו למיופה הכוח ולדרוש ממנו דין וחשבון.
  3. חובה לקבל אישור מבית משפט על סדרה של פעולות שהוגדרו בחוק כדי להגן על הממנה ורכושו, ניתן לקבוע שבכל מקרה בפעולות מסוימות, מיופה הכוח יהיה חייב לקבל אישור משופט לבצע אותן.הדוגמא הנפוצה ביותר היא כמובן מכירת דירה של הממנה או נטילת משכנתא על הדירה של הממנה.דוגמא נוספת וחשובה היא שלא ניתן לחלק מתנות בשווי כולל ומצטבר של מעל 100,000 ₪ או מתנה שהיא לא נהוגה בנסיבות העניין.
  4. פעולות שאסור לעשות בשמנו מדובר כמובן ברשימה לא ממצה, וקיימים פתרונות נוספים בהם נוכל להגן על הממנה – עורך ייפוי הכוח המתמשך.

ומי בעצם אוכף את כל זה?

אם משקיף-מיודע חושד שמיופה הכוח פועל בניגוד להוראות ייפוי הכוח המתמשך, כיצד נוכל לבקר אותו?

לשם כך, ניתן לפנות לאפוטרופוס הכללי של מדינת ישראל ולהגיש תלונה. ניתן לעשות זאת באמצעות טופס מקוון, טלפון, דואר, ואפילו באמצעות הגעה פיזית לאחד מארבעת המשרדים הראשיים בתל-אביב, ירושלים, באר שבע או חיפה.

רוצים להתייעץ? מוזמנים ליצור קשר

אולי יעניין אתכם

ניצול קשישים

אוכלוסיית הגיל השלישי היא אוכלוסייה גאה (בצדק!), והאזרחים הוותיקים מגלים שהם כבר אינם אותן דמויות חזקות שהחזיקו משפחות או עסקים, והם זקוקים לעזרת המשפחה. מסיבה

קרא עוד»

תפריט נגישות

×