מינוי אפוטרופוס או מינוי תומך החלטות – מה ההבדל בין השניים?

משרדנו מתמחה במגוון תחומים ומעניק ללקוחותינו ליווי מלא כדי להגן על הזכויות, על הנכסים ועל הכסף שלהם

מינוי אפוטרופוס או תומך בקבלת החלטות

תוכן עניינים

יחד עם הגיל והזיקנה, מגיעים גם מצבים רפואיים שונים, גופניים ומנטליים, שיש להתייחס אליהם בכובד ראש מבחינה משפטית. קשישים רבים מגיעים למצב של איבוד חלק לא מבוטל מהיכולות הקוגנטיביות. 

המצב המוכר ביותר בציבור הוא מחלת האלצהיימר, שהתסמין המוכר ביותר שלה הוא אובדן הזיכרון. ישנם גם מקרים שבהם קשישים רבים מאבדים את היכולת לנתח סיטואציות שונות ולהבין מצבים מורכבים.

במקרים כאלה, יש לפעול למינוי אפוטרופוס לאותו קשיש. הסיבה לכך פשוטה. עם כל הרצון הטוב של רבים מאיתנו לראות את הטוב שבבני אדם, ישנם לא מעטים שרק מחכים להזדמנות שבה יקרה בדרכם קשיש אם יכולות קוגנטיביות מוחלשות.

ישנם נוכלים שינצלו את המצב כדי לגנוב רכוש כגון נכסים שונים, או שיצליחו לארגן צוואה שתעביר להם את ההון שצבר אותו קשיש במשך ימי חייו. 

כולנו שמענו על סיפורים כאלה ואחרים, בין אם בכלי התקשורת ובין אם אצל מכרים וחברים, שבהם קשישים נפלו קורבן לתרמיות ולעוקצים, ואיבדו את כל הנכסים וההון שצברו בעמל רב במהלך ימי חייהם. 

יחד עם זאת, הבעיה של קשישים שאיבדו את היכולת הקוגנטיבית לקבל החלטות או לנתח מצבים שונים אינה מסתכמת בסכנה שיפלו קורבן לעוקץ קשישים. 

רבים מהם נמצאים בבעיה קשה מול מוסדות שונים, כמו בנקים או חברות ביטוח, שמסרבות לקבל את אישורם או את חתימתם לביצוע פעולות שונות. זאת, בשל החשש כי אותו אדם אינו מסוגל לקבל החלטות נכונות, ולכן הדרך הבטוחה להגן עליו היא למנוע ממנו לבצע פעולות פיננסיות כאלה או אחרות. 

בנוסף לכל זאת, חוסר הכשירות לקבל החלטות עלול לגרום לגורמי רפואה לסרב לבצע טיפולים רפואיים או הליכים שונים עבור אותם מתמודדים עם בעיות זיכרון ועם בעיות של תפקוד מנטלי לקוי. כמובן שלא מדובר על הליכים רפואיים מצילי חיים, אלא על הליכים שיכולים אחרים שיכולים לסייע ולשפר את אורח חייו של אותו קשיש. 

מינוי אפוטרופוס: הדרך להגן על זכויות ההורים הקשישים

כדי לשמור על זכויותיהם ועל העצמאות של ההורים הקשישים שלנו, שמתמודדים עם אובדן זיכרון או עם בעיות מנטליות כאלה ואחרות שעלולות לנבוע כחלק מתסמיני הזיקנה, מומלץ לפעול למינוי אפוטרופוס בבית המשפט. 

כך נוכל להבטיח את טובתם של ההורים שלנו, גם במצבים לא פשוטים אלה. 

מינוי תומך החלטות

בנוסף למינוי אפוטרופוס, ישנו הליך נוסף שנועד להגן על עצמאותם של קשישים במצבים אלה ועל זכויותיהם הרפואיות, הפיננסיות וזכויות נוספות. 

ההליך הזה נקרא "מינוי תומך החלטות", והוא תלוי בין השאר גם במצבו של הקשיש עצמו וביכולת שלו לקבל החלטות ולהבין סיטואציות שונות.

מה זה "תומך החלטות"?

תומך החלטות הוא אדם קרוב לאותו קשיש, בדרך כלל מדובר באחד מילדיו, שמקבל את הזכות לפקח ולאשר החלטות שונות שנוגעות לאותו קשיש, בטרם ביצועם. 

המינוי הזה נועד לסכל מצבים שבהם הקשיש, שמתמודד עם חוסר יכולת לקבל החלטות מושכלות ולהבין מצבים שונים, יפול קורבן לנוכלים שמעוניינים לרמות אותו כדי לשים ידם על נכסיו או על כספו. 

מינוי תומך החלטות – איך מבצעים זאת?

כדי למנות תומך החלטות, יש לפנות לבית המשפט ולהגיש בקשה מיוחדת לפתיחת הליך מינוי תומך החלטות. 

כדי לעשות זאת בצורה נכונה ומתאימה, מומלץ להתייעץ מראש עם עורך דין לגיל השלישי, שעוסק בתחומים הרלוונטיים ומכיר את ההליכים המשפטיים והבירוקרטיים על בוריים. עורך דין ירושות וצוואות, שעוסק גם במינוי אפוטרופוס ידע כיצד לעזור לכם בתהליכים החשובים האלה, כדי לשמור על כבודם, עצמאותם, נכסיהם, הונם וזכויותיהם של ההורים הקשישים.

אני מזמין אתכם לפנות אלי לקבל ייעוץ משפטי בתחום זה ותחומים נוספים.

רוצים להתייעץ? מוזמנים ליצור קשר

אולי יעניין אתכם

תפריט נגישות

×