התנגדות למינוי אפוטרופוס: כל מה שצריך לדעת על ההליך הזה

משרדנו מתמחה במגוון תחומים ומעניק ללקוחותינו ליווי מלא כדי להגן על הזכויות, על הנכסים ועל הכסף שלהם

התנגדות למינוי אפוטרופוס

תוכן עניינים

התנגדות למינוי אפוטרופוס נעשית במקרים שבהם קיים חשש כי האדם שמבקש להתמנות לתפקיד אפוטרופוס עושה זאת כדי למלא את האינטרסים שלו והוא לא מעוניין בטובת האדם עליו הוא אחראי.

מינוי אפוטרופוס הוא הליך חשוב, שנעשה במצבים בהם אדם כלשהו מאבד את היכולת שלו לנהל את ענייניו הכספיים, הרכושיים ובריאותיים בשל אובדן הצלילות ויכולת קבלת ההחלטות שלו.

ההליך הזה נעשה בבית המשפט לענייני משפחה בתחום מגוריו של האדם עבורו מתבקש המינוי. המדינה החליטה כי ההליך ייערך בבית המשפט בשל כובד האחריות של תפקיד האפוטרופוס.

למעשה, ברגע שנקבע כי גורם מסוים יהיה אפוטרופוס של אדם מסוים, הרי שאותו אדם מאבד הלכה למעשה את חירותו ואת עצמאותו. הוא אינו כשיר לקבל החלטות ומי שמטפל בענייניו המהותיים הוא האפוטרופוס.

האחריות הגדולה בתפקיד, ולצדה היכולת לקבל החלטות מכריעות בנושאים כספיים משמעותיים, גורמת לעתים לכך שיש מי שמעוניין להתמנות לתפקיד האפוטרופוס בשל הסיבות הלא נכונות.

לא פעם אנו שומעים ונתקלים במקרים שבהם אדם מבקש להתמנות כאפוטרופוס על מנת להשיג את השליטה על חייו, גופו ועל הרכוש של קשיש שמאבד את צלילותו. בכך הוא מצליח להשיג שליטה הלכה למעשה על הכספים והנכסים שאותו אדם צבר במהלך חייו.

האירועים האלה מתרחשים לרוב במצבים שבהם קיים סכסוך משפחתי בין אחים. הסכסוכים האלה, שמגיעים גם למחלוקות על אופן חלוקת הירושה, הנכסים והממון של ההורים והסבים – גולש לצערנו גם לטיפול באותם בני משפחה מבוגרים שזקוקים לעזרה.

התנגדות למינוי אפוטרופוס – שלבי התהליך

מערכת המשפט בישראל אינה מתעלמת ממקרים אלה, ומאפשרת לפעול כדי למנוע מצב שבו יש גורם שמנסה לקבל את תפקיד האפוטרופוס על מנת לנצל את השליטה על הממון והנכסים.

כדי לעשות זאת, יש לפעול בצורה מחושבת ומושכלת. אני ממליץ לכל מי שנמצא במצב כזה להיעזר בעורך דין שמתמחה בדיני אפוטרופוסות.

בשלב הראשון של התנגדות למינוי אפוטרופוס, יש להגיש התנגדות לבקשה למינוי אפוטרופוס. את הבקשה הזאת יש להגיש לבית המשפט לענייני משפחה, ויש לצרף לה את כלל הטענות נגד המינוי.

בנוסף, לבקשה יש לצרף בדיקות רפואיות עדכניות של אותו אדם עבורו נדרש המינוי. מומלץ גם לצרף תצהיר של עובד סוציאלי.

במידה ובית המשפט יאשר את הבקשה ויקבל התנגדות למינוי אפוטרופוס, ניתן להמשיך את התהליך ולבקש מינוי אפוטרופוס זמני מטעם המדינה.

חשוב מאוד לדעת כי אם כבר נעשה מינוי של אדם לתפקיד האפוטרופוס והוא החל בהשתלטות על נכסי הקשיש – ניתן לתקן את המעוות.

במידה וניתן להוכיח כי האפוטרופוס ניצל את תפקידו ואת אחריותו לטובתו ועל מנת להשתלט על הנכסים ועל הממון של הקשיש, ניתן יהיה לבטל עסקאות נדל"ן שנעשו שלא בתום לב, תוך ניצול הקשיש.

התנגדות למינוי אפוטרופוס הוא הליך קריטי וחשוב מאוד במקרים כאלה, שבהם יש אדם שמנסה לנצל את מצבו המנטלי וחוסר הצלילות של אדם כדי לעשות לביתו בצורה לא כשרה.

ההליך הזה משפיע רבות על משפחות, על סכסוכים בין אחים וכמובן גם על אותו קשיש שזקוק לאפוטרופוס.

כאמור, אם אתם נמצאים במצב של שבו אתם מעוניינים בהתנגדות למינוי אפוטרופוס, אני ממליץ לכם להתייעץ עם עורך דין שמתמחה בתחום זה.

רק ליווי של עורך דין מקצועי יאפשר לכם לקבל החלטות מושכלות בכל שלבי התהליך, על מנת לנצל את כל המשאבים החוקיים שהמדינה מעניקה לכם, ועל מנת להבטיח את טובתו של הקשיש, וטובתם של בני משפחתו.

לכל שאלה, ייעוץ או סיוע בתחום זה, אני מזמין אתכם ליצור עמי קשר. צחי קלמנוביץ' – משרד עורכי-דין מתמחה בדיני אפוטרופוס ומלווה משפחות בכל שלבי התהליכים השונים האלה. 

רוצים להתייעץ? מוזמנים ליצור קשר

אולי יעניין אתכם

ניצול קשישים

אוכלוסיית הגיל השלישי היא אוכלוסייה גאה (בצדק!), והאזרחים הוותיקים מגלים שהם כבר אינם אותן דמויות חזקות שהחזיקו משפחות או עסקים, והם זקוקים לעזרת המשפחה. מסיבה

קרא עוד»

תפריט נגישות

×